onsdag, januari 18, 2006

Kommunikationer och regionala nivån

För att Linköping skall vara en lyckad mötesplats inom landet men utanför storstaden så måste vi ha bra kommunikationer. Nej, det räcker inte med att ligga mitt på slätten och vara sig själv nog!



Vad är det då vi måste skapa som inte redan finns?

Ostlänken innebära att vi kommer att få tåg förbindelser med Stockholm som tar mindre än en timma. När sedan Europakorridoren blir verklighet så får vi tåg förbindelse med Köpenhamn och vidare ut i Norra delarna av Europa som blir tidsmässigt klart konkurrenskraftigt med flyget.

Flyget måste på sikt få flera destinationer än Stockholm och Köpenhamn.

Biltrafiken flyter på väldigt bra om man håller sig till E4:an, men om man försöker sig på att färdas i annan riktning än Jönköping eller Norrköping så finns det mycket övrigt att önska.

Jag tror vi måste fundera över vilka platser vi vill komma till på ett smidigare sätt och att vi måste fundera över vilken strategi vi skall välja för att komma dit.

För mig är bättre kommunikationer med Småland och egentligen menar jag Kalmar på sikt väldigt angeläget. Därutöver är Örebro en ort som Linköping borde odla mera strategiska kontakter med.

Om Linköping kan hamna i en skärningspunkt, genomkorsad av goda kommunikationer, mitt emellan Örebro och Kalmar samt Norrköping och Jönköping så kan vi bli en väldigt lyckad mötesplats inom landet men utanför storstaden.

Om vi lyckas med detta så har vi embryot till den framtida regionala nivån som vi måste kämpa för att förverkliga.

Inga kommentarer: