torsdag, januari 19, 2006

Marknadsplatserna förändras


My Space www.myspace.com visar vägen för musiker som vill sköta om lanseringen av dom egna verken själva. Spindeln i nätet är en person som kallar sig Tom, han sitter i Kalifornien och säger sig ansvara för säkerheten på sajten. På sin hemsida har han 50 miljoner vänner skriver SvD 2006-01-19.

Visst är det intressant när hela imperier, i det här fallet skivbolagen får konkurrens av helt nya sätt att tänka. I det här fallet är det distributionen av musik som görs i stora nätverk där själva marknadsföringen och försäljningen sker av väldigt aktiva bloggare som kan befinna sig precis var som helst i världen.


Naturligtvis kommer hela samhället att förändras av nya sätt att tänka. Distributionen av musik kommer förmodligen att ske över nätet, men all annan handel som håller på att flytta över till nätet kommer att kräva nya sätt att transportera och att leverera.

Vem kommer att vara vinnare och vem kommer att vara förlorare i den här utvecklingen?

Inga kommentarer: