söndag, november 22, 2009

Gotland kan exportera Vindkraftkunnande

På senaste tiden har Vattenfall hamnat i fokus på grund av satsningen på kolkraft och på kärnkraft i Europa. En annan, en betydligt roligare del av Vattenfall handlar om satsning på och forskning om vindkraft. Vindkraften är miljövänlig och producerar varken radioaktivt avfall eller växthusgaser. I sitt installationstal 2009-11-20 pratade nyblivne rektorn Jörgen Tholin om avtal för att göra Högskolan på Gotland till en av aktörerna som skall bygga ut vindkraften i Thailand. Jag vet inte om Vattenfall är med på det tåget men jag hoppas det. Säkert finns det goda möjligheter att göra affärer på svenskt kunnande om vi sköter korten rätt.

Om vi kommer till skott nu så finns det många platser i världen där vindkraften har oerhörd utvecklingspotential. Nyligen har jag varit i Sydafrika och sett de enorma vidderna med goda möjligheter för vindkraft. Som förklaring till varför inte Sydafrika har någon vindkraft för att producera el fick jag att de väntade på internationella investerare. I Sydafrika har Frankrike byggt kärnkraftverk och självklart kommer någon också att vilja bygga vindkraft, oklart bara vem och när förutsättningarna kommer att vara de rätta.

Förhoppningsvis kommer inte det interna käbblet här i landet att stå i vägen när Sverige och Gotland skall använda möjligheter som vi faktiskt har. För mig är det inte på något sätt stötande om biståndsmedel används för att åstadkomma angelägna framsteg i länder där utvecklingsviljan finns men där det egna landets förmåga ännu inte räcker till.

Inga kommentarer: