tisdag, oktober 07, 2008

Nu är registreringen klar


Har besökt arbetsförmedlingen igen. Den här gången träffade jag en handläggare som verkade vilja hjälpa till med att upprätta en plan för att jag åter skall komma i arbete.

Han inledde med att ”en sådan som jag med mina meriter borde inte ha problem att hitta arbete”. Det var betydligt trevligare än att mötas av att ”vi skall hjälpa dig upprätta en plan, om den planen inte leder till ett arbete så skall vi i varje fall komma så nära ett arbete som över huvud taget är möjligt”, som jag fick på telefon vid första kontakten med arbetsförmedlingen.

Kändes ungefär som att ”ifall du missar bussen så inte blir det med mycket”.

I förstaläget var också den här handläggaren avvaktande. ”Som du förstår satsar vi i första hand på prioriterade grupper och där ingår inte du” började han. Sedan funderade han en stund. ”Egentligen borde du driva företag och själv anställa folk”, började han. Jag förklarade att jag behöver ha arbetskamrater, inte sitta själv och vara konkurrent med alla som jag egentligen vill ha som arbetskamrater.

Sedan hjälpte han mig in i arbetsförmedlingens datasystem och naturligtvis blev jag åter tvungen att legitimera mig, men jag fick både användaridentitet och lösenord för att lägga in mitt CV och att göra det sökbart för alla tänkbara arbetsgivare.

Nu är jag i alla fall registrerad som arbetssökande. Det tog sin lilla tid och var ganska omständligt men förhoppningsvis kommer det snart att nappa nu.



Med lite positiv vilja kan man se en metkrok för arbetsgivare nedan och inte ett frågetecken.




?




Inga kommentarer: