måndag, augusti 21, 2006

Lars Neselius, en litteraturkanon?

I Corren 2006-08-21 ondgör sig Lars Neselius (fp) över att inte jag slog på trumman och applåderade när den folkpartistiske riksdagsledamoten Cicilia Wikström ville införa en ”litteraturkanon” i Sverige.

Lars Neselius är tydligen så irriterad över mitt tilltag, att inte applådera, att han väljer att måla ut mig som ”avsutten kulturnämndsordförande i Östergötland som inte får något gehör”.

Dessutom hävdar han att alternativet till införandet av detta folkpartiskiska ”insiktsvidunder” i våra skolor skulle vara att Lars Ohly, ni vet kommunisten, får bli kulturminister och att han i den rollen kommer att driva igenom förbud mot läxor i skolan.

Vad är då detta?


Hur står det till med dina liberala frihetsideal Lars Neselius?

Har du inte upptäckt att pedagogiken i våra skolor har utvecklats efter att andra världskriget tagit slut?

Som bakgrundskunskap vill jag nämna att ”Litteraturkanon” är ett begrepp för en centralt utarbetad obligatorisk litteraturlista (en kanon) för landets skolor.

Enligt Lars Neselius borde Svenska akademins ständige sekreterare Horace Engdahl vara ordförande i litteraturkanonen.

När jag 2006-08-01 tillfrågades av Corren om min uppfattning om litteraturkanonen reagerade jag spontant med att det hela verkade vara ett lysande exempel på korkat översitteri, väl i klass med att socialstyrelsen under 1970 – talet ville att vi skulle äta 6 – 8 brödskivor om dagen.

http://larsalkpg.blogspot.com/2006/08/tolstoy-eller-dostojevski.html

Efter att ha drabbats av Lars Neselius argumentering är jag numera fullständigt övertygad om att förslaget är precis så korkat som jag spontant uppfattade det.

Redan i dag har svensklärarna viss litteratur som eleverna skall ta del av i undervisningen.

Livet blir på inget sätt lättare för att någon överhet har en uppfattning om att eleverna borde läsa Tolstoy i stället för Dostojevski eller tvärt om. Om eleverna skall läsa Bellman eller Karlfeldt tycker jag också kan beslutas lokalt.

Jag tycker det är viktigare att Östgötar läser ”Vägen till klockrike” och att Skåningar läser Fritiof Nilsson Piraten än att alla skall stöpas i samma form.

Möjligen sitter du i glashus Lars Neselius när du försöker skrämmas med Lars Ohly och förbud mot läxläsning.


I själva verket är det du och din partikolega i riksdagen som förespråkar pekpinnar från överheten!


Inga kommentarer: