onsdag, juni 07, 2006

Kreativt tänkande konst och engelska i skolan

Kultur och fritidsnämnden har under året beviljat pengar till flera projekt bland annat samarbetsprojektet ”Kreativt tänkande konst och engelska i skolan”.
Projektet blev en framgång och kultur- och fritidsnämnden är nöjd med hur pengarna har använts.

Konstnär Joanne Hoffsten, genom Konstnärsföreningen Alka, har i samarbete med Skäggetorpsskolan och Kungsbergsskolan genomfört projektet. Budgeterade kostnader för projektet var 134 300 kr varav 50 000 kr ansöktes från Kulturforum.

Ansvarig projektledare har arbetat med 2 klasser på Skäggetorpsskolan (år 8 och 9) och 2 klasser på Kungsbergsskolan (år 6). Totalt 66 elever och fem lärare deltog i projektet.

Projektets mål
Målet med projektet har varit att eleverna ska utveckla sin kreativitet, inom konst, och förbättra sina kunskaper inom engelska.
Skäggetorpsskolan och Kungsbergsskolan under 6 månader arbetat med konst och engelsk litteratur .

Projektet har slagit väl ut på båda skolorna. Deltagande lärare och projektledaren kan konstatera att elevernas kreativitet inom ”konstdelen” har vuxit i takt med projektet, de har visat stor uppfinningsrikedom och lärt sig att hantera olika material och tagit till sig kunskaper om tredimensionella uttrycksformer. Inom ”engelskadelen” har eleverna utvecklats och har under projektet fått mer självförtroende att uttrycka sig och formulera sig på engelska.

Samarbetet stärkts
Lärare och projektledare kan se att eleverna har varit tvungna att samarbeta och att de varit tvungna att tillsammans lösa problem. En lärare menar att klassens samarbete har stärkts och att elever som tidigare varit passiva nu har blivit aktiva. Klasserna har genom projektet blivit mer sammansvetsade både till varandra och sina lärare.

Projektet ”Kreativt tänkande konst och engelska i skolan” har uppfyllt de mål de ställde och genomfört projektet enligt tidsplan. Projektledaren har lämnat in en slututvärdering till Kulturforum som ligger som bilaga. En videodokumentation av projektet håller på att produceras i samarbete med Jon Torkelstam på Pedagogiskt centrum.

Inga kommentarer: