lördag, februari 05, 2011

Ryska pråmdragare

I maj 2010 besökte jag Vinterpalatset i St Petersburg tillsammans med min gamle far. Jag tog en bild av målningen som föreställer ryska pråmdragare vid floden Volga med mobilkameran och lade sedan upp den på bloggen.

Då jag haft en del trafik på bilden har jag nu förbättrat den och lägger upp den på nytt.









Pråmdragarlaget sägs symbolisera hela samhället. De plikttrogna, de likgiltiga, de som vill slippa undan, de sjuka och många fler.

Jag imponerades av våra Ryska guider som pratade perfekt svenska. Givetvis hade vi i svenskgruppen personer som var övertygade om att guiderna var KGB agenter, men det har inte jag någon uppfattning om. Mitt konstaterande till konspirationstanterna blev "än sen då".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pråmdragarlaget är som du skriver en blandning av många olika människor som alla har sina egna önskningar och förväntningar, och att guiderna som visade er runt skulle vara KGB agenter det är ju en lustig tanke

Anonym sa...

Denna tavla av Ilja Repin var en av Stalins favoriter .och det går att förstå lite av hur det kan var tänkt , Visst det kan vara en bild av dåtida samhälle , men om man tittar i bildens centrum så kan man se vad som komma skall , Den unge personen som sliter i drag-selen , som har ljuset på sig ,som är på väg att kasta av sig bojorna ,det är revolutionen som kan anas i luften