fredag, augusti 08, 2008

Luftigt sammanträdesrum i Kotka (Finland)




Tydligen har man här i Östra Nyland slagit samman fyra före detta primärkommuner till en förvaltning och diskussionen om ifall sammanslagningen är bra eller dålig rullar på.

Argumenten att "vad skall det tjäna till" och "utvecklingen måste ha sin gång" skulle kunna vara hämtade var som helst ifrån där en omstrukturering till slut har blivit av.

Jag tror att vi Svenskar har behovet av att diskutera omstrukturering av offentlig förvaltning gemensamt med Finland. Med övriga Nordiska grannar också för den delen.

Om vi kunde uppträda gemensamt under beteckningen Norden i EU sammanhang tror jag vi skulle vinna mycket.

Naturligtvis skulle ovanstående argument dyka upp precis som i Östra Nyland och för den delen i Storregionernas Sverige också. Men det vore skönt om vi kunde anpassa den offentliga förvaltningen till verkligheten nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är heterosexuell!

Lars Andersson sa...

Det var ju bussigt av dig att upplysa om din sexuella läggning.

För mig var det något förvånande att du kom på iden att upplysa om din sexuella läggning just på min blog.

Jag har ingen minnesbild av att vi över huvudtaget har träffats eller att vi på något sätt haft med varandra att göra, så jag upprepar att jag är förvånad av ditt kungörande.

Samhället har numera utvecklats på det sättet att det inte skulle vara någon skam att erkänna homosexualitet.

Då jag inte har den böjelsen avstår jag från att vidare kommentera sexuell läggnig.

Lars Andersson sa...

Vill du fortsätta debattera på det här inlägget är du välkommen att skriva om offentlig organisation.