måndag, mars 03, 2008

Åkerbränsle fordrar mycket vatten

Om vi håller igen användningen av fossila bränslen samtidigt som vi odlar mer påverkas växthuseffekten i rätt riktning av båda anledningarna.



Vi kanske redan odlar alldeles tillräckligt mycket här i landet av sådant som skall tryckas genom den mänskliga tarmen, men jag är övertygad om att vi borde odla väsentligt mycket mera åkerbränsle.

Att odla mera gör ekosystemen större. Mera kol och mera vatten binds i växterna som i sin tur producerar mera syre, vilket förbättrar luften.





Jag vet inte vilka motivationsfaktorer vi behöver för att få till:


1. omfattande odling av åkerbränsle,





2. fungerande förädling,





3. distribution och




4. storskalig eldning.



Vad jag däremot tror mig veta är att samhällsnyttan av att lösa hela hanteringskedjan är stor. Därutöver tror jag mig veta att viljan, att få hela hanteringskedjan att fungera, är stor i samtliga hanteringsled var för sig.

Förmodligen är det bara det övergripande beslutet om hur åkerbränslehanteringen skall gå till som saknas.

Stödinsatser på marginalen, välvilliga vädjanden om hur överskottsareal skall kunna användas löser inte problemen.

Sätt ned foten nu.............

Det handlar om samhällsviktig infrastruktur som borde samordnas och inte bara om insatser för att skapa sysselsättning i glesbygd, där den totala funktionen glöms bort.

Någon måste begripa att alla inblandade skall lösa ett gemensamt problem. Så länge ingen tar tag i helheten kommer eldning av åkerbränslen i stor skala att fortsätta vara en vision eller skall jag säga en dröm.



Inga kommentarer: