lördag, februari 02, 2008

Handlingsplan för e-förvaltning

Jag tycker att frågan om ifall en deg som bara innehåller jäst verkligen är en deg, är lika relevant som frågan ifall en handlingsplan full av plattityder verkligen är en handlingsplan?

Jag trodde den tidigare Kd ledaren Alf Svensson redan formulerat den ultimata plattityden när han indignerat påstod att ”det inte är nödvändigt att kränka värden som stora delar av Svenska folket håller heligt”.

Jag tror att ”värden som stora delar av Svenska folket håller heligt” betyder ungefär sådant som står i bibeln och att Alf Svensson taktiskt valde att tala underförstått. Ingen som är vid sunda vätskor kan hävda motsatsen trots att budskapet betyder det som lyssnaren önskar höra. Alla kan göra sin egen tolkning av vad Alf Svensson egentligen menade.

Nu har Alf Svensson fått konkurrens i plattityd formulerandet!

Kommun- och finansmarknadsministern Mats Odell har i handlingsplan för eFörvaltning. Nya grunder för IT-baserad verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning formulerat följande:

”Målet är: Så enkelt som möjligt för så många som möjligt”.

Jag kan inte frigöra mig från fantasier om vad framtida utvärderare skall uttrycka beträffande ifall det offentliga Sverige verkligen har uppnått målet eller inte.

Självklart kommer ingen någonsin att kunna uttala sig om ifall målet är uppnått eller inte, målet är helt enkelt inte mätbart. Lika självklart är att ingen någonsin kommer att ta strid med Odell. Ingen kommer någonsin att argumentera mot hans naiva välmenta ”snällfälla” som han själv har kallat för mål. Ingen kan rimligen argumentera för att det offentliga Sverige skall bibehålla krånglet eller göra krånglet ännu värre.

Kriteriet för begreppet plattityd är uppfyllt. Kanske jag själv nu med detta inlägg gjort mig förtjänt av att läsa Stefan Einhorns bok ”konsten att vara snäll”. Onekligen är förmågan att vara snäll en svår konst men handlingsplanen om e-förvaltning i offentliga Sverige förtjänar något mera konkret och mätbart.

Inga kommentarer: